Aanmelden nieuwe leerling
U bent van harte welkom om kennis te maken met onze school. De directeur ontvangt nieuwe ouders en geeft uitgebreide informatie over de school; hoe er wordt gewerkt en vanuit welke visie; op welke manier we de kinderen en leerkrachten begeleiden en hoe een schooldag eruit ziet. We beantwoorden alle vragen over het onder- wijs en natuurlijk mag u een kijkje nemen in de groepen. Zo krijgt u een beeld van wie we zijn en waar we voor staan.
Tijdens dit intakegesprek gaan we nader in op de ontwikkeling van uw kind. Wij toetsen zorgvuldig of we kunnen aansluiten bij de onder- wijsbehoeften van uw kind.
Na het kennismakingsgesprek krijgt u van ons een aanmeldformulier mee. Hiermee kunt u kenbaar maken dat u uw kind wilt aanmelden op onze school. Daarbij geeft u aan of uw kind naar uw verwachting extra ondersteuning nodig heeft. Via het aanmeldformulier geeft u meteen toestemming om aanvullende informatie op te vragen bij de peuter/kindopvang of de vorige school van uw kind.
U kunt uw kind tot uiterlijk (indien mogelijk) tien schoolweken voor de eerste schooldag van uw kind aanmelden.
U kunt uw kind bij meerdere scholen aanmelden. U bent dan verplicht via het aanmeldingsformulier ons te laten weten waar u uw kind nog meer heeft aangemeld, Zo kunnen wij de aanmeldingsprocedure onderling afstemmen. U geeft aan welke school uw voorkeur heeft. Deze school heeft de zogenaamde zorgplicht en onderzoekt of ze uw kind kan toelaten.
Enkele weken voordat uw kind daadwerkelijk op onze school start, ontvangt u een uitnodiging van de intern begeleider. Daarin staat ook wanneer uw kind kan komen wennen. Uw kind mag 2 weken voor zijn/haar verjaardag elke ochtend komen oefenen, met uitzondering van de vrijdag.
Stroomt uw kind in vanaf een andere school? Wij zorgen graag voor een warme overdracht. We overleggen met de intern begeleider van de andere school, zodat we ons onderwijs goed kunnen afstemmen op uw kind.
Vragen over de aanmelding? Neem gerust contact met ons op.
Aannamebeleid
De principe-uitspraak ten aanzien van de aanmelding van een leerling is, ook gelet op de inclusiegedachte van MosaLira, géén kind buiten te sluiten. Vanwege (te) grote groepen leerlingen, (te) veel handelingsvraagstukken in één groep en/of ruimtegebrek komt het geven van goed onderwijs en het verlenen van goede begeleiding van leerlingen soms in de knel. Qua wet- en regelgeving bestaat er geen maximaal aantal leerlingen (per groep). De facto is er aldus geen sprake van een maximaal aantal leerlingen per klas/groep. Dit legitimeert de vraag naar een maximering van het aantal leerlingen per groep. In deze willen wij het aantal leerlingen per groep vastleggen op: 25 tot een maximum van 30 leerlingen. Bij een dreigende overschrijding van de hier aangegeven groepsgrootte handelen we procesmatig, volgens het aannamebeleid (op school in te zien). Hierop kan zo mogelijk een wachtlijst worden gehanteerd indien nodig. Broertjes en zusjes van al ingeschreven en aanwezige leerlingen krijgen voorrang bij plaatsing en komen aldus niet op de wachtlijst. In volgorde (daarna) krijgen gezinnen uit het postcodegebied Scharn voorrang boven gezinnen uit niet postcodegebieden.
Aanvraag Verlof
Klik op een van onderstaande bestanden voor een Aanvraagformulier Verlof:
Scharn vakantieverlof buiten schoolvakantie invulbaar.pdf
Scharn vrijstelling schoolbezoek invulbaar.pdf
Scharn vakantieverklaring werkgever-zelfstandige invulbaar.pdf
Verzoek om verlof
In welke gevallen kunt U extra verlof aanvragen? De Leerplichtwet kent geen snipperdagen (bijvoorbeeld om een dag eerder met wintersport te gaan om de files voor te zijn), maar in bepaalde bijzondere omstandigheden kunt u wel extra verlof aanvragen. Extra verlof is mogelijk als de volgende omstandigheden zich voordoen:
* Huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de 3e graad van het kind: maximaal 2 dagen
* 12,5- of 25-jarig huwelijksjubileum van ouders: 1 dag
* 25-, 40-, of 50-jarig ambtsjubileum van ouders of grootouders: 1 dag
* Ernstige ziekte van ouders, bloed- of aanverwanten tot en met de 3e graad van het kind:duur inoverleg met de directeur
* Overlijden van bloed- of aanverwanten tot en met de 4e graad van het kind: duur in overleg met directeur
* Verhuizing van gezin: 1 dag
* Sommige religieuze feesten: in overleg met directeur
Extra verlof kunt u aanvragen bij de school of de leerplichtambtenaar. Om tijd te creëren voor overleg of een eventuele bezwaarprocedure, dient uw verlofaanvraag minimaal acht weken van tevoren bij de directeur van de school binnen te zijn. Dit geldt niet in het geval er sprake is van bijzondere omstandigheden. Bij de leerkracht/administratie en op deze website zijn eventueel standaardformulieren verlofaanvragen te verkrijgen. De schooldirecteur is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag (zie bovengenoemde omstandigheden) voor maximaal tien dagen in een schooljaar (aaneensluitend of bij elkaar opgeteld). De leerplichtambtenaar is bevoegd een besluit te nemen over een extra verlofaanvraag voor meer dan tien dagen. Hij doet dit altijd in overleg met de schooldirecteur. Na ontvangst van uw ingevulde formulier, ontvangt u het formulier retour, voorzien van de vermelding van de directeur : akkoord, dan wel niet akkoord. Indien nodig neemt de directeur telefonisch contact met u op. Een kopie van de verlofaanvraag bewaren we in het leerling-dossier. De leerkracht vindt het verleende verlof terug op de digitale absentielijst.
Vakantie tijdens schooltijd
De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie tijdens schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als het gaat om een gezinsvakantie, die het gezin niet in de schoolvakantie kan opnemen door de specifieke aard van het beroep van (een van) de ouders, kan extra verlof worden verleend. Hierbij moet gedacht worden aan seizoensgebonden werkzaamheden in de agrarische sector en de horeca. In dat geval mag de schooldirecteur eenmaal per schooljaar het kind vrij geven (voor maximaal 10 schooldagen), zodat het gezin toch op vakantie kan. Het gaat daarbij om de enige gezinsvakantie in dat schooljaar. De verlofperiode mag overigens niet in de eerste twee weken van het schooljaar vallen. Bij de aanvraagformulieren is ook een werkgeversverklaring opgenomen.
Bijzondere talenten
Sommige kinderen hebben bijzondere talenten op het gebied van sport of kunst. Als zij iets met hun talenten doen, kan het voorkomen dat zij hiervoor lessen moeten verzuimen. De Leerplichtwet biedt hiervoor echter geen vrijstellingsmogelijkheid. Het is wel mogelijk hierover afspraken te maken met de schooldirecteur; hij/zij kan vrijstelling geven van bepaalde onderwijsactiviteiten. Dit zijn structurele afspraken die jaarlijks bij het begin van het schooljaar worden gemaakt. Incidentele verzoeken om te mogen verzuimen vallen buiten deze regeling.
Gezonde School / Voedingsbeleid
We zetten als school actief in op verschillende gezondheidsthema’s. Dat doen we volgens de aanpak Gezonde School, en daarom kunnen we als school ervoor kiezen om een vignet Gezonde School aan te vragen.
Basisschool Scharn is op dit moment in het bezit van de 4 Gezonde School vignetten, te weten:
- Sport & Bewegen
- Voeding
- Relaties & Seksualiteit
- Welbevinden
Op school is een werkgroep Gezonde School actief die zorg draagt voor beleid en activiteiten rondom deze thema’s.
Voedingsbeleid Basisschool Scharn 2020-2021.pdf
Medezeggenschapraad (MR)
De medezeggenschapsraad (MR) van Basisschool Scharn bestaat uit 8 leden, 4 ouders en leerkrachten. De ouders worden gekozen door middel van verkiezingen, de leerkrachten kiezen zelf hun nieuwe leden. De MR praat actief mee over beleidszaken die uw kind, direct of indirect, aangaan. Denk hierbij aan de identiteit van onze school, de veiligheid op school, het schoolplan, formatieplan, begroting en huisvesting.
De MR heeft instemmings- of adviesrecht. Dat wil zeggen dat de directie bij bepaalde besluiten eerst het advies van de MR moet inwinnen en soms zelfs pas een besluit kan nemen als de MR het met dat besluit eens is. Naast deze formele bevoegdheden is de MR ook een raad voor vragen en opmerkingen van ouders en een klankbord voor de directie. Door kritische vragen te stellen, kunnen we mede het beleid verbeteren of veranderen. De MR wil graag de actieve inbreng van ouders horen en hier actief mee aan de slag gaan.
Mocht u dan ook iets willen bespreken of kenbaar willen maken kunt u zich altijd tot één van de MR leden wenden.
De MR komt ongeveer zeven keer per jaar bijeen en bij dat overleg is regelmatig de directeur aanwezig. Dit overleg is meestal gedeeltelijk openbaar, dat wil zeggen dat u hierbij (gedeeltelijk) aanwezig kunt zijn. Wij willen dit wel graag van te voren weten. U kunt een mail sturen aan de MR via Social Schools en richten aan: MailnaarMR.
MR leden Ouders MR leden leerkrachten
Dhr. Marc Roemen (voorzitter) Dhr. Lou Lahaije
Mevr. Guusje Marx Mevr. Fabienne van Hoorn
Mevr. Maud van Eijsden Mevr. Carmen Ploemen
Dhr. Bart Custers Mevr. Marcella Ritzen
Een goedgekeurd verslag van de vergaderingen kunt u ook vinden op de website van onze school. Evenals andere relevante stukken. Zie daarvoor hieronder bij download documenten / Medezeggenschapsraad Notulen
Oudervereniging (OV)
De oudervereniging organiseert samen met het team gedurende het schooljaar extra activiteiten waarvoor de school geen vergoeding krijgt. Denk hierbij aan de intocht van Sinterklaas, de sport- en speldagen, de kerstactiviteit, het schoolreisje, de culturele uitstapjes en het carnavalsgebeuren.
Via de ouderbijdrage worden die activiteiten grotendeels bekostigd. Om dit te kunnen bekostigen verzoeken wij een vrijwillige ouderbijdrage.
De ouderbijdrage voor het schooljaar 2022-2023 is:
€ 37,50 per kind
€ 20,00 per kind dat vanaf 1 januari 2023 instroomt.
Lopende het schooljaar (omstreeks oktober en januari) ontvangen alle ouders een bericht met daarin het verzoek de ouderbijdrage voor hun kind(eren) over te maken middels de bijgevoegde betaallink.
De ouders van kinderen die in de loop van het jaar instromen, ontvangen dit bericht in de maand dat hun kinderen instromen.
De ouderbijdrage wordt geïnd door de oudervereniging en wordt jaarlijks, na instemming van de MR, vastgesteld.
De oudervereniging legt verantwoording af over de begroting/besteding. Het jaarverslag en financiële jaarverslag komen na goedkeuring op de website van de school te staan.
De nieuwe wetgeving die per 1 augustus 2021 in werking is getreden, houdt in dat alle leerlingen mee moeten kunnen doen met activiteiten die de school organiseert, ook als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen of willen betalen.
Mocht u de ouderbijdrage niet kunnen betalen, dan kunt u terecht bij de administratie. Zij kunnen u verder helpen.
Alle ouderbijdragen bij elkaar zorgen ervoor dat de kinderen een paar keer per jaar die bijzondere activiteiten kunnen meemaken.
De oudervereniging zoekt altijd nieuwe enthousiaste ouders om de tijd in school voor kinderen onvergetelijk te maken !
Heeft u vragen zoals ‘hoeveel tijd kost het mij’, ‘wat moet ik dan allemaal doen’ dan nodigen wij u uit om uw vragen via Social Schools te mailen naar: Oudervereninging Bs Scharn
Oudervereniging Bestuur
Mevr. Michèle Janssens, voorzitter
Mevr. Anneke Schreurs, secretaris
Dhr. Joep Radermacher, penningmeester
Lestijden
Inlooptijd voor alle groepen is tussen 08.20 en 08.30 uur
* Zie overzicht TSO voor de pauzetijden per groep
De kinderen zijn vanaf 08.15 uur welkom op de speelplaats, er is geen toezicht. We hanteren inlooptijd en dus gaan de deuren om 8.20 uur open.
De leerlingen van groep 1-2 worden gebracht aan de deur(en) bij het gebouw. De leerkracht ontvangt de leerlingen aan de deur van de klas en als ouder kunt u korte vragen stellen.
De leerlingen van groep 3 t/m 8 gaan zelfstandig naar binnen. De lessen starten om 08.30 uur.
De groepen 3 en 5 gaan via de tweede poort van links naar hun eigen ingang. Groep 3 de eerste deur links, groep 5 even rechtdoor lopen en dan de deur in de linkerhoek van het gebouw.
De groepen 4 en 6 lopen via de tweede poort van rechts naar hun eigen ingang. Groep 4 loopt naar de deur in de linkerhoek van het gebouw, groep 6 gaat via de hoofdingang naar binnen.
De groepen 7 gaan via de meest rechtse poort naar binnen, even doorlopen en dan de eerste deur aan de linkerkant.
De groepen 8 komen via de meest linkse poort op het schoolterrein en gaan het gebouw in via de deur aan het grote speelplein.
De fietsen van de groepen 3, 4, 5 en 8 links van het schoolgebouw en van de groepen 6 en 7 rechts
Tussen Schoolse Opvang (TSO)
In de middagpauze worden gemiddeld 350 leerlingen opgevangen door de medewerkers van de tussenschoolse opvang. Van school uit wordt de coördinatie verzorgd door meester Lou Lahaije. Deze medewerkers zorgen ervoor dat de kinderen de middagpauze op een prettige manier kunnen doorbrengen.
TSO is er op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Vanwege het grote aantal leerlingen die hiervan gebruik maken, hebben we de groep overblijvers in 2 groepen gesplitst. Dat is veiliger en doordat er dan meer ruimte is kun je fijner buiten spelen.
Eten gebeurt in de klas onder leiding van de leerkracht. Erna of ervoor spelen de leerlingen drie kwartier buiten, onder leiding van de TSO-medewerkers. De middagpauze duurt dus een uur.
Een aanmeldingsformulier kunt u op de administratie krijgen of downloaden via deze website (bij downloads). Nadat u het aanmeldingsformulier heeft ingevuld en geretourneerd bij de administratie, ontvangt u een factuur.
De kosten zijn:
1x per jaar € 120,-- of 2x per jaar € 60,-- .
Voor incidenteel overblijven kunt u een zgn. strippenkaart kopen bij de administratie. ( 10 x overblijven voor € 15,--)
U betaalt 10 maanden. De maanden juli en augustus compenseren voor een gedeelte de andere vakanties en worden dus niet betaald.
Ook bij het overblijven gelden regels. We verwachten dat de kinderen zich hiernaar zullen gedragen. Mocht het gedrag van een kind regelmatig leiden tot klachten, dan zullen de ouders/verzorgers hier- over geïnformeerd worden.
Vakantierooster en studiedagen
Vakanties
STUDIEDAGEN
Veiligheid
Veiligheidsteam
VO gids, keuze Middelbare school voor de groepen 7 en 8
De website van de VO Gids biedt de meest actuele informatie over de scholen uit de regio.
Ook kunnen de leerlingen op de individuele schoolpagina’s van de VO Gids rechtstreeks in contact komen met een VO school. Deze service zorgt er voor dat de voorbereiding van uw leerlingen bij hun keuze gestructureerd en overzichtelijk wordt. Hieronder de link naar de website:
Aanmeldformulier
Aanmeldformulier Scharn om in te vullen .pdf
Aanmeldformulier Tussenschoolse Opvang (TSO)
Bouw Kindcentrum Scharn
mosalira_bouwbrief_scharn juni 2024.pdf
240424_IKC Scharn_presentatie buurtbijeenkomst_DEF.pdf
21038_TO_S.01_Situatie nieuw_20240429.pdf
21038_TO_Sb.02_Situatie contouren_20240429.pdf
21038_TO_Sb.01_Situatie bestaand_20240429.pdf
Bouwbericht Scharn juni 2023 (002).pdf
Bouwbrief 07 Ouders en Lkr. 2351_mosalira_bouwbrief_scharn digi.pdf
Bouwbericht #6 Scharn december 2022.pdf
Bouwbericht #5 Scharn oktober 2022.pdf
Bouwbericht #4 Scharn juli 2022.pdf
mosalira_kindcentrum scharn_bouwbrief_3 27052022.pdf
Bouwbericht Kindcentrum Scharn 1 - juli 2021.pdf
21-01-18 Scharn Nieuwsbrief.pdf
20-12-05 Positioningpaper KC Scharn 5-12-2020.pdf
Kalender schooljaar 2024-2025
We maken gebruik van -e jaarkalender in Social Schools, daar staan alle activiteiten, vakanties en studiedagen in vermeld.
Hieronder het bestand voor de vereenvoudigde kalender 2024-2025
Oudervereniging (OV) Notulen
schooljaar 2024-2025
240924 Balans OV Scharn 23-24.pdf2
40924 Realisatie OV Scharn 23-24.pdf
schooljaar 2023-2024
Medezeggenschapsraad (MR) Notulen
Schooljaar 2024-2025
MR Activiteitenplan 2024-2025.pdf
Jaarverslag 2022-2023 DEF WEB.pdf
Scholen Op de Kaart
https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/maastricht/10008/basisschool-scharn/
Schoolgids
Schoolgids Basisschool Scharn 2024-2025 DEF WEB.pdf
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Sop schooljaar 2020-2021 DEF WEBVERSIE.PDF
One page SOP BAO PO3105_MosaLira_03NC_Bs Scharn.pdf
Veiligheidsplan