Prikbord

Nieuws & agenda

Groene vlag / Gezonde school

Eco school

Wellicht heeft u hem al zien hangen... Op dinsdag 24 februari 2021 kreeg de school de Groene Vlag van Eco-schools uitgereikt. RTV Maastricht heeft een item gemaakt waarin de kinderen uitleggen wat wij allemaal gedaan hebben om deze Groene Vlag te krijgen. Het item is te zien op onze Facebook-pagina: Facebook 

 

Wij zijn trots op het feit dat we één van de 50.000 scholen wereldwijd zijn (en één van de vier scholen in Maastricht) die continu insteekt op duurzaamheid. Een voorbeeld hiervan is het inzamelen van materialen die kunnen worden gerecycled. Hiervoor hebben we ook een certificaat ontvangen. Zie de foto hieronder. Natuurlijk zijn we er nog niet als het gaat om het constant verduurzamen van zaken. Vandaar dat we telkens een jaarplan Ecoschools opstellen om thema’s die van belang zijn (verder) uit te diepen. Voor komend schooljaar willen we de werkgroep Eco verder verbreden met leerkrachten, medewerkers en leerlingen. Bovendien willen wij een directe link leggen met de VN duurzaamheidsdoelen, de zogenaamde SDG’s (sustaineble development goals). De komende perioden en jaren zullen wij u hierover frequent informeren.

 Inline imageInline image


Gezonde school

Onze school heeft opnieuw het predicaat gezonde school behaald. Via een uitgebreid hercertificerings(traject) hebben we het themacertificaat ‘Bewegen en Sport’ weer voor drie jaren behaald. Een groot compliment in deze naar de werkgroep ‘Gezonde school’.

 

Inline imageInline image

 

26 februariLees verder
Heropening en carnavalsvakantie

Dag ouders/verzorgers,

 

Inline imageAllereerst willen wij jullie een hele fijne carnavalsvakantie wensen. Dat iedereen na de herstart van de school mag genieten van een paar dagen carnaval (natuurlijk niet zoals we dat gewend zijn, maar toch…) en vakantie. De school start weer op maandag 22-02-2021, volgens het programma genoemd in de brief van 05-02-2021.

 

Het is heel fijn dat we weer zijn gestart. 49% van de scholen in Nederland is afgelopen maandag weer opengegaan. Scharn was hier één van. Blije kinderen, lachende leerkrachten, tevreden ouders/verzorgers, dat is mooi om te zien en te voelen. Vandaar, als blijk van waardering, hebben wij u allen een kaartje gestuurd, als soort van dank en steun. Sommige ouders/verzorgers hebben hier positief op gereageerd. Dat doet ons goed!

 

Heropening school vanaf 08-02-2021

Wij zijn alle ouders/verzorgers en andere betrokkenen erkentelijk voor het aandragen van tips en adviezen over het plan heropening school van 05-02-2021. Belangrijk in deze is, dat we t.a.v. het uitgaan van leerlingen aan het einde van de dag, met sommige gezinnen afspraken hebben gemaakt. Met name met de gezinnen die meerdere kinderen in de groepen 1 t/m 6/7 hebben, of die van veraf komen. We hebben het plan zo aangepast dat broertjes en zusjes waar nodig worden opgevangen. In feite is dit alleen nodig als ouders/verzorgers bij het ophalen in diverse tijdsloten in de problemen komen.

Inline imageInline image

Veiligheid en testen

In de vernoemde brief van 05-02-2021 gaan we in op veiligheids- en testaspecten. Wij vragen u hier goed kennis van te nemen. Voorts willen wij u vragen, indien in de vakantie iets gebeurt dat corona gerelateerd is, dit binnen Schoudercom te laten weten bij de administratie. Hartelijk dank hiervoor.

 

Inline imageLetterdiploma kinderen groep 3

De leerlingen van groep 3 ontvingen afgelopen maandag een heus letterdiploma. Proficiat voor alle kinderen van de groepen 3 (juf Iris, Noelle en Maud).

 

Vastelaovend

Vandaag hebben we op school carnaval gevierd. Heel anders dan normaal, maar niet minder gezellig. Met dansjes, verklede kinderen, muziek, quiz, buttons maken en een lekker ontbijtje heeft elke klas er toch een klein feestje van gemaakt. Wij danken de Oudervereniging, de Werkgroep Carnaval en de Tempeleers voor hun bijdrage!

 

Ten slotte

Als school Scharn zijn we van plan met ouders/verzorgers een aantal open gesprek- of ateliersessies te voeren. In dit open gesprek kunnen tal van thema’s worden besproken. Zeker in tijden van Corona is het goed, omdat ouders/verzorgers nauwelijks of niet in school mogen komen, elkaar via andere communicatiekanalen te spreken. Eind februari zullen wij de behoefte polsen en enkele afspraken plannen. U hoort van ons…

 

Voor allen nogmaals fijne dagen,

Tot ziens, tot de 22e

Namens het team van BS Scharn,

U vriendelijk groetend,

Marcel Janssen

 

 

12 februariLees verder
CJG043: Kies-training en Themachat hooggevoeligheid

Inline imageThemachat: ‘Omgaan met hooggevoeligheid bij je kind’

 

Lijkt je kind extra gevoelig voor prikkels? Is jouw kind vaak lichtgeraakt en geneigd om heftig, intens of emotioneel te reageren op relatief kleine voorvallen? Dan is de themachat ‘Omgaan met hooggevoeligheid bij je kind’ wellicht interessant voor jou! Dit chatspreekuur vindt plaats op maandag 22 februari en wordt verzorgd door expert Renate Lambrix. Die avond kun je tussen 20.00 en 22.00 uur anoniem een persoonlijk advies vragen aan Renate via www.cjg043.nl 

 

Meer weten? Klik hier: https://www.cjg043.nl/themachat-omgaan-met-hooggevoeligheid-bij-je-kind/

 


Kies-coaching: Kinderen in echtscheidingssituaties

 

Als alles hopelijk goed blijft  gaan, willen we op donderdag 1 april weer gaan starten met een KIES training

De training zal plaatsvinden op donderdagmiddag van 15.30 uur tot 16.30 uur op de Emile Wesly school. 

 

Voor wie?

Kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar die te maken hebben (gehad) met een echtscheiding en hier problemen door ervaren.

 

Doelstelling

Tijdens de sessies leren kinderen dat ze niet hoeven te kiezen tussen hun ouders, ze leren dat hun gevoelens nooit raar of gek zijn en ze gaan begrijpen dat de scheiding en mogelijk de ruzies tussen ouders niet hun schuld zijn. Ook leren ze praten over hun gedachten en gevoelens, zowel met hun ouders als met andere belangrijke personen.

 

Aanmelden via: Aanmelden KIES - CJG043

Voor meer info zie ook https://www.cjg043.nl/kies-coaching-kinderen-in-echtscheidingsituaties/ (nu staan de datums nog start februari, maar dat word veranderd naar april)

9 februariLees verder
Vastelaovend

Beste ouder(s)/verzorger(s),


Normaal gesproken dendert 'Sjaan' rond deze tijd van het jaar al langzaam op zijn grondvesten. Uitroepen prinsjes en prinsesjes, bezoek van de Hoeglöstigheid, de optocht en het Vastelaovendsfies…het kan niet doorgaan zoals we dat gewend zijn. We hebben nagedacht over en gezocht naar wat wél mogelijk is. We hebben een leuk programma voor de vrijdag voor Carnaval gemaakt. Ook krijgen de kinderen een leuke verrassing van de oudervereniging. We wachten de persconferentie van vanavond 2-2 nog even af voordat we de informatie versturen over vrijdag 12 februari. We zijn er immers nog niet zeker van hoe de scholen precies gaan opstarten.


Waarom dan nu toch al een bericht?
In deze nieuwsbrief vinden jullie alvast enkele leuke activiteiten voor de kinderen om deze week al thuis te doen. Het zijn allemaal suggesties, niks moet, alles mag.


Wij wensen alle kinderen alvast heel veel plezier in de aanloop naar onze Schoolcarnaval!
Met vriendelijke groet.
Werkgroep Vastelaovend


SchminkVerzin een optreden voor in je klas.
Weet je een leuk carnavalsdansje, wil je een carnavalsliedje zingen of misschien ben je een Buuttereedner in de dop? Geef je op bij je leerkracht en maak er een spetterend optreden van. Zorg zelf voor de benodigde spullen en/of muziek.

 

Challenge Tempeleers Vastelaovendsleedjse 2021 Us Mestreechs:
Dit liedje is hét carnavalsliedje van Maastricht dit jaar. Oefen het liedje en het dansje. Trek je mooiste carnavalspakje aan, wees creatief en maak een filmpje waarin je het liedje meezingt en danst. Stuur het filmpje naar je eigen juf of meester, dan kunnen jullie deze tijdens de carnavalsochtend samen met de klas bekijken. Het filmpje zou je ook nog kunnen sturen naar de Tempeleers, maar dat moet je eerst overleggen met je ouder(s)/verzorger(s)!
De challenge is te vinden op de Facebookpagina van De Tempeleers onder de naam “Challenge denske Eus Mestreechs” geplaatst op 23 januari 2021.

 

“Tempeleers Mestreech:
Vaanaof noe kinste thoes aon de geng! Veer höbbe ‘ne sjieke challenge veur diech in samewèrking mèt @dansschoolreality! Wat mooste doen?

❤️Lier dit denske.

💛Sjik dien fèlmke nao de Tempeleers sociale kanale (via instagram DM of Facebook messenger).

💚Succes, veer make ‘ne compilatie devaan, en wee wèt zuuste d'chzelf trök.

Veer kieke oet nao eur fèlmkes, veur joonk en aajd “

 

Doe mee aan de Thoes-Verseer-Wedstrijd van de Tempeleers.
Insturen kan nog vóór 9-2. In de link vind je alle informatie: Thoes-verseer-wedstrijd | Tempeleers

 

Doe mee aan de Kinder Verseerwedstrijd van de Tempeleers.
Insturen kan nog vóór 9-2. In de link vind je alle informatie: Kinder Verseerwedstrijd | Tempeleers

 

Boekentip voor kinderen in de onder- en middenbouw:
“Vastelaovendsvrundsjes” geschreven door Vivianne Rijnders.

 

KinderMestreechter Vastelaovend Kinder Tóp 11 Joonk Veldeke:

De afgelopen weken kon er gestemd worden op de Kinder Tóp 11 van Joonk Veldeke. Vanaf woensdag 3-2 wordt er op de Facebookpagina afgeteld van nummer 11 naar 1 en op zaterdag 15 februari van 12 tot 13 uur kunnen jullie de hele Kinder Tóp 11 beluisteren op Radio RTV Maastricht. Like de Facebookpagina om de Kinder Tóp 11 te zien en te horen: Joonk Veldeke Mestreech | Facebook

 

Voor wie lekker wil dansen en springen in de huiskamer:

Us Mestreechs MVK 2021 - YouTube 

Lena’s Jukebox (Vastelaovend Mestreech) - playlist by Tempeleers Mestreech | Spotify 

Vastelaovend 1946 - 2021 - YouTube 

vastelaovendsleedje 1946 - Carnaval in Mestreech(mit tekst) - YouTube 

Fabrizio - Roetewisser - YouTube 

Shakin Dj's - Mie leef Mestreech - YouTube 

Frans Theunisz - Pieke...'t kump - YouTube 

🇬🇳𝙑𝙖𝙨𝙩𝙚𝙡𝙖𝙤𝙫𝙚𝙣𝙙 𝙗𝙮 𝙈𝘼𝙍𝙑𝙄𝙉 🇬🇳 - playlist by marvinmusicdj | Spotify

2 februariLees verder
Thuis in beweging (4)

Inline image

De laatste week thuisonderwijs als het goed is... Dus ook het laatste boekje om thuis lekker te bewegen. Daarnaast hebben jullie vorige week mail gehad van de vakleerkrachten om deel te nemen aan naschoolse beweegmomenten deze week. Daar willen zo veel kinderen naartoe dat de groepen al snel vol waren... Fijn om te zien dat we samen lekker veel bewegen!

Gelukkig kunnen we volgende week weer volop bewegen op school!

1 februariLees verder
Bericht krant

Inline image

Uit Dagblad de Limburger, 29-01-2021:

Thuisonderwijs positief voor schooladvies: ‘We zien nu ook werkhouding en concentratie van een leerling’

Door Carola de Boer

 

De lockdown van de basisscholen, vorig voorjaar en nu, heeft niet alleen maar nadelen. Het levert voor een schooladvies juist bruikbare, extra informatie op, zeggen leerkrachten en schooldirecteuren in Limburg. Naast de cijfers van allerlei toetsen, is zo’n schooladvies voor vmbo, havo of vwo ook op andere zaken gebaseerd.

 

Werkhouding

„We kijken bijvoorbeeld naar de werkhouding, motivatie, concentratie en planning van een leerling”, zegt Sylvia Sleven, leerkracht van groep 7/8 bij fusieschool De Riet in Panningen. „En dat kunnen we bij het thuisonderwijs goed zien. Levert deze leerling altijd op tijd zijn huiswerk in? Doet hij actief mee in de onlinelessen? Kan hij plannen en goed zelfstandig werken? Dat zijn belangrijke vaardigheden in het vervolgonderwijs. Vooral op de havo en het vwo.”

 

Interessant

Ook directeur Marcel Janssen van basisschool Scharn in Maastricht vindt het thuisonderwijs in meerdere opzichten interessant. „Wie is op tijd in de online les? Wie is snel afgeleid? Wie is afhankelijk van hulp van ouders of broertjes en zusjes? En leerkrachten krijgen ook heel snel een beeld of het thuis soepel verloopt of juist kommer en kwel is. De school kan in die gevallen dan snel bijspringen en bijsturen.” Een beeld van het leven thuis is in een normale schoolsituatie veel moeilijker te krijgen.

 

Helpen

Als een kind vaak niet in de les is, of zijn huiswerk structureel niet maakt, grijpen leerkrachten meteen in. „Ik bel het kind persoonlijk op”, zegt Sylvia Sleven. „Vraag of er iets aan de hand is en bied aan om te helpen. Vaak is dat al genoeg. Zo niet, dan ga ik met de ouders in overleg.”
De schooladviezen komen in groep 8 niet uit de lucht vallen. Vrijwel alle basisscholen geven eind groep 7 al een voorlopig advies. Als een jongen of meisje graag een hoger advies wil, maken leerkracht en leerling vaak een lijstje met verbeterpunten, waar hij of zij in groep 8 aan kan werken. Als de eindtoets in april doorgaat, kunnen kinderen op basis van die uitslag ook nog een hoger advies krijgen. Het advies kan niet verlaagd worden door een slechte eindtoets.

 

Kansrijk

Nu in de coronatijd roepen onderwijsdeskundigen op om zo veel mogelijk kansrijk te adviseren. De minister wil graag dubbele adviezen zien – bijvoorbeeld vmbo-t/havo of havo/vwo – om kinderen de gelegenheid te geven na de brugklas op een hoger niveau de middelbare school te volgen. „We geven een leerling altijd het voordeel van de twijfel”, zegt Margo Jacobs, directeur van basisschool De Firtel in Stramproy. „Los van corona heb je toch wel een goed beeld van zo’n leerling in die acht jaar dat hij of zij hier op school heeft gezeten.” Koen Kemps, directeur van de Hubertusschool in Herten, is het daar volmondig mee eens. „Een kind in groep 8 mag nu niet de dupe worden van corona.”

29 januariLees verder
Annulering studiedag 3-2 / Toetsing

Dag ouders/verzorgers,

 

Met dit bericht willen wij u informeren over enkele schoolse zaken.

 

Om te beginnen willen wij u, nu we met zijn allen midden in de 2e lockdownfase verkeren, danken voor uw medewerking en begrip in deze voor de school ook bizarre situatie. Na een lastige opstart zijn alle leerkrachten, kinderen en ouders/verzorgers zo goed als mogelijk bezig met het vormgeven aan, werken met en leren binnen online onderwijs. Tevens leren we steeds meer over en van afstandsonderwijs. De komende maanden zullen we als school(team) bekijken in hoeverre online onderwijs bijdraagt aan het nog effectiever ‘maken’ van zowel afstands- als fysiek onderwijs. Tevens willen wij iedereen danken, zowel onze eigen medewerkers als de medewerkers van kindpartner MIK, die zorgdragen voor adequate noodopvang op school en binnen ons kindcentrum. Het besef is er op dit moment daadwerkelijk bij veel ouders/verzorgers dat het voor de school geen sinecure is goed thuisonderwijs te verzorgen, alsook te zorgen voor veilige en goede opvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen, kwetsbare kinderen en kinderen die NT2-onderwijs volgen. In deze verwijzen wij ook naar een interessant artikel van Aleid Truijens in de Volkskrant van 19-01-2021.

En natuurlijk leren wij elke dag van deze situatie en leren we elke dag bij (o.a. via het volgen van webinars over effectief online onderwijs). Dit zorgt dan ook voor een continue ontwikkeling van ons beleid online onderwijs en opvang (in tijden van de pandemie). Zo zijn we met Maastricht Sport in overleg over het verbreden van het beweeg- en sportaanbod op gezette tijden bij school. Daarnaast weer in de bijlage het nieuwe beweegboekje die elke week wordt uitgebracht door Maastricht Sport. Wat nu, op dit moment oprecht relevant is, is u allen heel veel sterkte en succes te wensen, eveneens iedereen nogmaals DANKEND: ‘Houd vol en blijf gezond’.  

 

Het voltallige TEAM BS Scharn.

Inline image


 

Een tweetal belangrijke organisatorisch te benoemen zaken:

  • De geplande studiedag van 03-02-2021 gaat niet door. We vinden het belangrijk dat in deze toch al zware tijden het onderwijsproces gecontinueerd dient te worden. Dit betekent dat wij op deze dag het online onderwijs en de NOODopvang voortzetten;
  • In principe zouden alle leerlingen van groep 3 t/m 8 de zogenaamde middenmeting toetsen dienen te maken. Deze M-toetsing schuift nu op naar (mogelijk) medio februari en maart 2021. Het rapportfolio dat op 11 februari mee naar huis zou gaan wordt hierdoor ook verschoven naar een nog nader te bepalen moment. Voor de leerlingen van groep 8 behoeft het schooladvies niet voor 01-03 maar voor 15-03-2021 te worden gegeven. 

Blijf aub de komende weken het nieuws rondom Corona en mogelijke schoolopening(en) goed volgen. De lockdown staat vooralsnog gepland tot 08-02-2021. Wij blijven u in deze zo goed als mogelijk informeren.

 

Ten slotte... Wij krijgen veel vragen, zeker in deze tijd, waar ouders/verzorgers en ook leerlingen terecht kunnen voor vragen en aan/opmerkingen rondom veiligheid. Hiervoor verwijzen wij naar onderstaande poster, die ook in school voor iedereen zichtbaar is.

Inline image


Heel leuk ook om van zoveel kinderen en ouders/verzorgers fijne en opbeurende boodschappen te krijgen. Een voorbeeld hiervan uit groep 7 willen wij u niet onthouden.

Inline image


Heeft u vragen, of aan/opmerkingen naar aanleiding van deze informatie, schroom dan niet en laat ons meteen wat weten.

‘We zijn er voor elkaar’.

 

Voor nu,

Iedereen vriendelijk groetend,

Team BS Scharn

22 januariLees verder
Nationale voorleesdagen

Van 20 t/m 30 januari vinden de Nationale voorleesdagen plaats. Dit jaar uiteraard anders dan anders... Helaas vandaag geen voorleesontbijt en geen andere leuke activiteiten om naartoe te gaan. 

 

Ondanks dat is er wel weer het Prentenboek van het jaar verkozen, namelijk: Coco kan het! Dit boek en de rest van de top 10, zijn verkrijgbaar via verschillende boekenzaken via internet, waardoor jullie er toch samen thuis van kunnen genieten! Op de website van de Nationale voorleesdagen staan nog een aantal leuke tips om samen tijdens het thuisonderwijs te doen: Aan de slag | De Nationale Voorleesdagen

Coco kan het! verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021 | De Nationale  Voorleesdagen

 

Nog een aantal tips om van het voorlezen een feestje te maken!

Voorlezen maakt je leuker! Of je nu voor het slapen gaan een mooi verhaal voorleest of overdag samen een prentenboek bekijkt, er worden herinneringen voor het leven gemaakt. Daarnaast heeft voorlezen een positief effect op woordenschat, spelling en tekstbegrip . Hieronder een aantal tips om het meeste uit dit speciale kwartiertje te halen.

 

Een boek kiezen

In de bibliotheek is zoveel keuze aan boeken dat het soms niet meevalt een geschikt boek te vinden dat op dat moment past bij de belevingswereld van je kind. Denk eens aan de volgende situaties: misschien is er in het gezin een baby op komst, wordt je kind zindelijk of leert het tanden poetsen. Veel bibliotheken hebben de boeken per thema bij elkaar staan.

 

Hetzelfde boek een paar keer voorlezen

Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Bij de eerste keer voorlezen zijn ze geboeid, bij de tweede keer is er het feest der herkenning, bij de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes.
Hetzelfde boek een paar keer voorlezen hoeft voor jou niet saai te zijn als je elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben: het thema, de personages, heeft je kind zelf wel eens zoiets meegemaakt?

 

Voorleesrituelen

Kinderen raken vertrouwd met allerlei rituelen: zo doen wij dat altijd! Ze voelen zich prettig als ze kunnen rekenen op het dagelijkse voorleesritueel. Lees voor op een vertrouwd moment of op een knusse plek met een knuffel of kussen erbij, en met zo weinig mogelijk kans op afleiding. Voorleestijd is de tijd waarin je samen kunt kijken, luisteren, praten en lachen.

 

Voorlezen met stemmetjes

In prentenboeken staan vaak veel korte spreekteksten. Het is niet nodig om je extra in te spannen en met verschillende stemmetjes voor te lezen. Bij peuters is dat nog niet zo aan de orde. Als je langzaam voorleest, goed articuleert en je kind tijdens het voorlezen regelmatig aankijkt, dan tref je vaak veel beter de toon en zal je kind goed begrijpen wie er in het boek iets zegt.

 

Te moeilijk of niet?

Het kan prettig zijn om van anderen titels van prentenboeken te horen die geschikt zijn voor de leeftijd van je kind. Dan nog kan het zijn dat je aarzelt of het boek niet te moeilijk of te gemakkelijk is.

Misschien helpt het om te weten dat een boek eigenlijk nét een beetje te moeilijk mag zijn. Als je het meerdere keren voorleest en je praat samen over het verhaal, heb je de meeste kans dat je kind door een boek geboeid wordt.

 

Voorspel samen het verhaal

Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Hierdoor leren ze in hun dagelijks leven ook beter om naar oplossingen te zoeken voor problemen.

 

Moeilijke woorden

Wanneer er moeilijke woorden in het boek staan, worden deze in de context van het verhaal vaak wel duidelijk. Zo niet, dan kun je jouw kind helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Naderhand kun je ook het moeilijke woord er weer bijhalen. Zo onthoudt je kind het woord beter, dit helpt bij de ontwikkeling van het taalgebruik.

 

Laat uw kind vertellen

Geef uw kind gelegenheid om iets te zeggen als u het verhaal voorleest. Het gaat erom dat uw kind praat, dus alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Uw kind heeft een eigen interpretatie over het verhaal en kan ook meepraten vanuit eigen ervaringen. Daar kunt u dan weer op ingaan. Zo blijft uw kind betrokken bij het verhaal. Laat uw kind het verhaal ook zelf eens navertellen.

Door het verhaal aan een ander te vertellen en erover na te praten, gaat uw kind het verhaal beter begrijpen.

 

Voorbereiding op het voorlezen

Lees de titel van het boek voor en praat met je kind over de voorkant. Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Als je de kaft samen bekijkt, kun je samen bedenken waar het boek over zou kunnen gaan.

20 januariLees verder
Update huisvesting

Inline image

 

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Op een fijne, veilige plek waar het kan groeien en zich kan ontwikkelen. Daarom willen we het gebouw van kindcentrum Scharn grondig renoveren, óf een nieuw kindcentrum bouwen: een plek waar onderwijs, opvang en zorg samenkomen. In de laatste updates hebben we u verteld dat de gemeente Maastricht binnenkort een beslissing zal nemen over renovatie of nieuwbouw, en dat ouders en teams van BS Scharn en kindpartner MIK in ateliersessies hun input en inzichten met elkaar hebben gedeeld. Intussen zijn er weer nieuwe stappen gezet. We vertellen u graag waar we nu staan en wat onze plannen zijn.

 

Wat is er de afgelopen tijd gebeurd?

Begin december hebben basisschool Scharn en MIK Kinderopvang, in overleg met leerkrachten, opvangmedewerkers, ouders en leerlingen, samen een visiedocument opgesteld. Daarin staat wat we precies voor ogen hebben: een kindcentrum waarin diverse kindpartners vanuit één pedagogisch plan en één aanpak voor elk kind samenwerken. Samen bieden we op innovatieve wijze thuisnabij onderwijs, kinderopvang en ontspanning.

 

Het visiedocument van kindcentrum Scharn

In het visiedocument staat omschreven wat onze ambitie is. Wat voor leer- en leefklimaat willen we, hoe zien we onze rol en hoe willen we omgaan met gezondheid en duurzaamheid? Het visiedocument biedt verder een overzicht van het aanbod dat we voor ogen hebben en besteedt aandacht aan de manier waarop we leren en ontwikkelen op maat willen aanpakken. Ook de samenwerking tussen de partners en onze waarde voor de omgeving komen aan bod.

 

In het visiedocument zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • Het kindcentrum werkt als één functionele eenheid;
  • Ieder kind in het kindcentrum heeft een eigen leer- en ontwikkellijn;
  • Iedere dag werken de leerlingen in een vertrouwde basisgroep;
  • Het kindcentrum biedt vrijheid en geborgenheid;
  • Het kindcentrum is coöperatief met haar omgeving.

Het visiedocument is als download beschikbaar op onze website: www.bsscharn.nl.

 

Welke stappen zijn er verder gezet?

Ook is er een functioneel programma opgesteld, met daarin onze uitgangspunten voor het ontwerp. Zo besteedt het functioneel programma aandacht aan de organisatorische en ruimtelijke indeling van het gebouw, de mogelijkheden om ruimtes aan te passen voor verschillende educatieve doeleinden, het (Jonge) Kindcentrum en de verbinding tussen binnen en buiten.

 

Wat wordt de volgende stap?

In februari neemt de gemeente een besluit over het integraal huisvestingsplan, waarmee in totaal (voor het primair en speciaal onderwijs in Maastricht) € 45 miljoen gemoeid is. Dan wordt ook duidelijk of ons kindcentrum grondig gerenoveerd wordt, of dat er een nieuw te bouwen kindcentrum komt. En welke partners precies meedoen. Ook verwachten we dan te horen op welke locatie we tijdens de bouw onderwijs en opvang kunnen verzorgen.

 

Daarna werken we het Programma van Eisen verder uit en beginnen we aan het voorlopig ontwerp. Zodra de gemeente ons over haar beslissingen informeert, nodigen we ouders, omwonenden en medewerkers uit voor een nieuwe ateliersessie om met ons mee te denken en u verder te informeren. We verwachten dat deze sessie in het voorjaar zal plaatsvinden.

 

Investeren in onderwijs

De huisvestingsplannen voor kindcentrum Scharn zijn onderdeel van een groter plan. Samen met de gemeente Maastricht en onze kindpartners bouwt MosaLira aan kindcentra waar onderwijs, opvang en zorg samenkomen. Plekken waar ieder kind zichzelf kan zijn en kan worden wie het is. Dat doet het door fors te investeren in de gebouwen: door groot onderhoud, renovatie of nieuwbouw. Net wat nodig is.

 

 

18 januariLees verder
Kalender
Schoolfotograaf
9 maartLees verder
Schoolfotograaf
10 maartLees verder
Studiedag Gecanceld!
17 maartLees verder
1e Paasdag
4 aprilLees verder
2e Paasdag
5 aprilLees verder
Koningsdag
27 aprilLees verder
Meivakantie
Bevrijdingsdag
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren