Prikbord

Nieuws & agenda


Bericht krant
29 januari

Inline image

Uit Dagblad de Limburger, 29-01-2021:

Thuisonderwijs positief voor schooladvies: ‘We zien nu ook werkhouding en concentratie van een leerling’

Door Carola de Boer

 

De lockdown van de basisscholen, vorig voorjaar en nu, heeft niet alleen maar nadelen. Het levert voor een schooladvies juist bruikbare, extra informatie op, zeggen leerkrachten en schooldirecteuren in Limburg. Naast de cijfers van allerlei toetsen, is zo’n schooladvies voor vmbo, havo of vwo ook op andere zaken gebaseerd.

 

Werkhouding

„We kijken bijvoorbeeld naar de werkhouding, motivatie, concentratie en planning van een leerling”, zegt Sylvia Sleven, leerkracht van groep 7/8 bij fusieschool De Riet in Panningen. „En dat kunnen we bij het thuisonderwijs goed zien. Levert deze leerling altijd op tijd zijn huiswerk in? Doet hij actief mee in de onlinelessen? Kan hij plannen en goed zelfstandig werken? Dat zijn belangrijke vaardigheden in het vervolgonderwijs. Vooral op de havo en het vwo.”

 

Interessant

Ook directeur Marcel Janssen van basisschool Scharn in Maastricht vindt het thuisonderwijs in meerdere opzichten interessant. „Wie is op tijd in de online les? Wie is snel afgeleid? Wie is afhankelijk van hulp van ouders of broertjes en zusjes? En leerkrachten krijgen ook heel snel een beeld of het thuis soepel verloopt of juist kommer en kwel is. De school kan in die gevallen dan snel bijspringen en bijsturen.” Een beeld van het leven thuis is in een normale schoolsituatie veel moeilijker te krijgen.

 

Helpen

Als een kind vaak niet in de les is, of zijn huiswerk structureel niet maakt, grijpen leerkrachten meteen in. „Ik bel het kind persoonlijk op”, zegt Sylvia Sleven. „Vraag of er iets aan de hand is en bied aan om te helpen. Vaak is dat al genoeg. Zo niet, dan ga ik met de ouders in overleg.”
De schooladviezen komen in groep 8 niet uit de lucht vallen. Vrijwel alle basisscholen geven eind groep 7 al een voorlopig advies. Als een jongen of meisje graag een hoger advies wil, maken leerkracht en leerling vaak een lijstje met verbeterpunten, waar hij of zij in groep 8 aan kan werken. Als de eindtoets in april doorgaat, kunnen kinderen op basis van die uitslag ook nog een hoger advies krijgen. Het advies kan niet verlaagd worden door een slechte eindtoets.

 

Kansrijk

Nu in de coronatijd roepen onderwijsdeskundigen op om zo veel mogelijk kansrijk te adviseren. De minister wil graag dubbele adviezen zien – bijvoorbeeld vmbo-t/havo of havo/vwo – om kinderen de gelegenheid te geven na de brugklas op een hoger niveau de middelbare school te volgen. „We geven een leerling altijd het voordeel van de twijfel”, zegt Margo Jacobs, directeur van basisschool De Firtel in Stramproy. „Los van corona heb je toch wel een goed beeld van zo’n leerling in die acht jaar dat hij of zij hier op school heeft gezeten.” Koen Kemps, directeur van de Hubertusschool in Herten, is het daar volmondig mee eens. „Een kind in groep 8 mag nu niet de dupe worden van corona.”

Terug naar overzicht

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren